Co naprawdę dzieje się za drzwiami gabinetu psychologa/pedagoga szkolnego?
JAK PSYCHOLOG/PEDAGOG PRACUJE Z UCZNIEM?
– rozmowy porady, konsultacje, cykliczne spotkania z dzieckiem (na wniosek dziecka, rodzica, nauczyciela…)
– interwencje w sytuacjach trudnych
– podejmowanie działań mediacyjnych
– profilaktyka (zajęcia, rozmowy)
– prowadzenie zajęć specjalistycznych (z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zajęcia rozwijające zdolności itp.)
– prowadzenie zajęć integracyjnych
– prowadzenie obserwacji diagnostycznych
– uczestniczenie w wydarzeniach szkolnych, klasowych (wycieczki szkolne, uroczystości)
– tworzenie gazetek psychoedukacyjnych kierowanych do dzieci
JAK PSYCHOLOG/PEDAGOG WSPÓŁPRACUJE Z RODZICAMI UCZNIA?
– analiza dokumentacji dziecka (wyjaśnianie zapisów, zaleceń do pracy)
– prowadzenie szkoleń dotyczących tematyki psychologicznej
– uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami (inicjowanych przez siebie, rodzica lub innego nauczyciela)
– prowadzenie porad i konsultacji
– prowadzenie komunikacji poprzez dziennik elektroniczny
– wyszukiwanie i kierowanie do instytucji pomocowych
– organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla rodziny (stypendia, zasiłki…)
– podejmowanie działań mediacyjnych
JAK PSYCHOLOG/PEDAGOG WSPÓŁPRACUJE Z NAUCZYCIELAMI?
– analiza dokumentacji dziecka (wyjaśnianie zapisów, zaleceń do pracy)
-omawianie sytuacji trudnych i sposobów oddziaływania
-planowanie pracy z dzieckiem w kontekście jego predyspozycji, zasobów, trudności
– planowanie działań profilaktycznych
– prowadzenie szkoleń dla nauczycieli dot. tematyki psychologicznej
– uczestniczenie z zebraniach, radach pedagogicznych, zespołach tematycznych
– podejmowanie działań mediacyjnych
– zastępstwa
JAK PSYCHOLOG/PEDAGOG WSPÓŁPRACUJE Z INSTYTUCJAMI?
– uczestniczenie w spotkaniach zespołu interdyscyplinarnego w
sprawie przemocy w rodzinie dziecka
– uczestniczenie w sprawach sądowych związanych ze sprawami dzieci, zeznawanie na policji
– organizacja warsztatów w szkole prowadzonych przez instytucje (wyszukiwanie, dogrywanie terminów, tworzenie harmonogramów, znajdywanie sal..)
– współpraca z poradniami psychologicznymi i placówkami zdrowia psychicznego (szukanie placówek dla dziecka i jego rodziny, komunikacja w celu uzgodnienia oddziaływania względem dziecka)
– współpraca z ośrodkami pomocy społecznej (rozmowy
z kuratorami, organizacja pomocy materialnej)
JAKIE DOKUMENTY MUSI PROWADZIĆ PSYCHOLOG/PEDAGOG?
– tworzenie planu pracy psychologa, a na koniec roku sprawozdania z jego realizacji
– tworzenie dokumentacji zajęć psychologicznych, ewaluacji, podsumowań dla rodziców z przeprowadzonych działań
– tworzenie planu profilaktyczno – wychowawczego dla całej szkoły (a wcześniej prowadzenie m.in. ankiet badających zapotrzebowanie na profilaktykę w szkole)
– analiza dokumentacji specjalistycznej (orzeczenia, opinie)
– prowadzenie dziennika psychologa i dziennika zajęć oraz notatek własnych
– tworzenie dokumentów dla instytucji zewnętrznych (np. do sądów)
– analiza dokumentów szkolnych (dzienników, ocen, frekwencji…)
– publikowanie materiałów na stronach internetowych – promocja działań, działania profilaktyczne
– prowadzenie dokumentacji związanej z przyznawaniem zasiłków i stypendiów
– tworzenie dokumentacji dot. awansu własnego
...I WIELE WIELE WIĘCEJ
W TYM RÓWNIEŻ TYCH NIEOCZEKIWANYCH
I NAGŁYCH DZIAŁAŃ, CZĘSTO POKRYWAJĄCYCH SIĘ Z JUŻ ZAPLANOWANYMI I PILNYMI…