Recenzujemy

Pozytywny nauczyciel

W ostatnim wpisie na blogu  (możecie go znaleźć tutaj) przedstawiłam Wam ogólny zarys idei, jaką niesie Pozytywna Dyscyplina. Twórcy tego nurtu wydali szereg książek i pomocy związanych z tym tematem. Postarali się o to, by czytelnik mógł łatwo odnaleźć wśród publikowanych materiałów coś adekwatnego do specyfiki jego podopiecznych. Jak dotąd na polskim rynku pojawiły się:

  1. „Pozytywna Dyscyplina” + „Karty narzędzi (technik) Pozytywnej Dyscypliny”
  2. „Pozytywna Dyscyplina w klasie” + „Karty narzędzi Pozytywnej Dyscypliny dla nauczycieli” + „Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie. Przewodnik lidera, materiały i ćwiczenia” + „Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie. Ćwiczenia z uczniami”
  3. „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”
  4. „Pozytywna Dyscyplina dla nastolatków”

Dodatkowo z tego cyklu można odnaleźć plakaty i grafiki w formie PDF.

Karty pozytywnej dyscypliny

Zainspirowana książką „Pozytywna Dyscyplina” postanowiłam sięgnąć po więcej wiadomości z tego zakresu. Z racji tego, że pracuję w szkole, naturalnym było, że przede wszystkim sięgnę po wersję dla nauczycieli. Tym razem, by od razu mieć materiał, który będę mogła wykorzystać w rozmowach z innymi wychowawcami, zdecydowałam się na „Karty narzędzi Pozytywnej Dyscypliny dla nauczycieli”.

52 karty narzędzi, jakie możemy znaleźć w pudełku, to kompendium wiedzy o Pozytywnej Dyscyplinie, jaką możemy stosować w szkole i klasie. Każda karta to jedna metoda, którą może stosować w kontakcie z dziećmi. Służą one nawiązywaniu relacji i utrzymywaniu jej w atmosferze wzajemnego szacunku. Sprawiają, że nauczyciel wymaga i egzekwuje od ucznia, sprawiając, że młody człowiek staje się zaangażowany i odpowiedzialny za swoje czyny.

Na każdej z kart znajdujemy krótki opis danej metody. Dzięki temu, osoby, które wcześniej zapoznały się z książką, będą miały doskonałą „przypominajkę”. Atrakcyjna szata graficzna sprawia, że chętniej będziemy wertować karty niż odszukiwać zapomniane fakty w książce. Odnajdą się w nich również osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z Pozytywną Dyscypliną, ponieważ opisy są na tyle zrozumiałe, że krok po kroku wdrożą nas w tę metodę.

Czy będę korzystać z kart w pracy w szkole? Myślę, że tak. Jest to idealna pomoc szczególnie do prowadzenia warsztatów z wychowawcami. W kontaktach codziennych, bardziej warto skoncentrować się na pojedynczych kartach i prezentować je nauczycielom jako pomysł na rozwiązanie konkretnych problemów w klasie. 

Autor: Małgorzata Bojanko

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *