Inspirujemy

Emocje po raz pierwszy

Wielu ludzi, nawet dorosłych, ma problemy z wyrażaniem swoich emocji i mówieniem o nich. Dlatego tak istotne jest uczenie już od małego ich „instrukcji obsługi”. Sposobów jest mnóstwo. Ja dziś zaprezentuje ten, który wykorzystuję głównie w pracy z młodszymi dziećmi szkolnymi. Dobry jest też dla dzieci, które lepiej odnajdują się, gdy działają na ograniczonej puli przykładów, zamiast wymyślać je same.

Puzzle! Czyli to, co każde dziecko zna i myślę, że każde lubi (mam nadzieję, że trzyelementowe nie będą powodowały wzrostu frustracji tak jak czasami nam podnosi ciśnienie układanie wielu odcieni niebieskości nieba). W każdym komplecie znajduje się nazwa emocji, krótki opis sytuacji i możliwe formy pomocy osobie przeżywającej ten stan. Proste? Proste! Dzięki temu uczymy dzieci nowych słów (określeń emocji), uświadamiamy przeżywane stany, uczymy koncentracji na drugiej osobie i bezinteresownej pomocy, rozwijamy empatię… kto wie co więcej!
Takie narzędzie można wykonać oczywiście samemu (mi z pomocą przyszła strona www.printoteka.pl na której możecie znaleźć wiele szablonów do tworzenia pomocy w pracy z dziećmi – niestety jest płatna)! Warto na puzzlach umieścić typowe sytuacje, jakie zdarzają się dzieciom w wieku Waszej Pociechy lub te, które mogą je dopiero spotkać.

Jak ułatwić pracę z puzzlami? Można każdy komplet wydrukować na kartce innego koloru. Ja tego nie zrobiłam, bo bałam się, że dzieci będą bezrefleksyjnie dobierać puzzle jedynie pod kątem koloru. Jak utrudnić? Zostawcie jeden z elementów puzzli pusty. Otwieramy się w ten sposób na propozycje dziecka, nie narzucając mu swoich. Możemy się dowiedzieć, jak ono przeżywa różne sytuacje, jak je nazywa lub jakie ma propozycje na wsparcie kolegów w potrzebie. Zapewniam, że ich pomysły będą o wiele ciekawsze niż te przez nas zakładane.
A Wy jak użylibyście puzzle w pracy z dziećmi?

autyzm czas z dzieckiem depresja dziecko emocje empatia gra planszowa karta pracy kompetencje emocjonalno - społeczne konflikt książka psychologiczna książki dla dzieci książki dla nauczycieli literatura psychologiczna lęk motywacja nastolatek nauczanie zdalne nauczyciel nieśmiałość pomoce terapeutyczne poradnik poradnik dla nastolatków poradnik dla rodziców potrzeby pozytywna dyscyplina pozytywne myślenie przyjaźń psycholog psycholog szkolny psycholog w przedszkolu recenzja regulacja relacje rodzicielstwo rozwój scenariusze zajęć szkoła terapia przez zabawę tus wartości wsparcie zdrowie psychiczne zespół aspergera żałoba

Autor: Małgorzata Bojanko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *